Using 45 Initial Public Offerings (IPOs) on the Shanghai Stock Exchange in 1993, we find that the average initial period return is 594 percent or 2.44 percent per day between the offer date and the listing date. Our results support the political persuasion hypothesis that has been postulated in previous studies on IPOs in other emerging markets. An IPO in China is also a newly privatized firm. Based on a subset of the IPO sample, we find significant increases in profitability and productivity after privatization. But the improvement in performance is not strongly related to the percentage of total shares retained or controlled by the government.
The purpose of the research was to assess the price behavior of initial public offerings (IPO) of equities listed on the Warsaw Stock Exchange from 1996 to 2010. We also aimed to observe IPO underpricing and the underperformance phenomenon with different approaches. Short-term performance was analyzed with raw and adjusted initial returns. For the long-term, abnormal returns were compounded and cumulated. Different methods of outliers detection and ways of minimizing the detrimental effect of outliers were applied. In long-term studies, we also compared the results for the daily, weekly and monthly returns. IPO underpricing and underperformance on the WSE still remains substantial and significant, even accounting for the variety of methods applied. The difference in underpricing between the 1996–2004 and the 2005–2010 sample was insignificant. However, we reported statistically significant and economically important differences in underperformance between both samples.
Als Phänomen internationaler Kapitalmärkte hat das IPO-Underpricing einen besonderen Stellenwert in der Diskussion über die Kosten eines Börsenganges. Ein Aspekt, der bei dieser Diskussion bislang weder in der Theorie noch in der Empirie Berücksichtigung findet, ist der Einfluss einer vertikalen Segmentierung der Börsenmärkte, deren Basis vornehmlich gesetzliche Regularien sind. Aus diesem Blickwinkel analysiert Adrian Hunger anhand einer empirischen Untersuchung von 809 IPOs in Deutschland, Österreich, der Schweiz, Italien und Frankreich von 1997-2003 die Höhe des Underpricing unter Berücksichtigung der vertikalen Marktsegmentierung. Das IPO-Underpricing, das im Mittel bei rd. 30 v. H. liegt, ist mit 8,30 v.H. in den Hauptsegmenten deutlich niedriger als mit 47, 45 v. H. in den Neuen Märkten. Diese Ergebnisse werden insbesondere vor dem Hintergrund der rechtlichen und faktischen Börsenzulassungsvoraussetzungen und Besonderheiten diskutiert und mit den Erkenntnissen und Wirkungsmechanismen der Reputation aus dem Bereich der Corporate Reputation verknüpft. IPO-Underpricing ist, so das Ergebnis der Studie, in den verschiedenen Marktsegmenten unterschiedlich hoch, da jedes Marktsegment eine unterschiedliche Reputation besitzt und eine vertikale Marktsegmentierung daher als qualitative Differenzierung empfunden wird. Die jeweiligen Marktsegmente bilden keinesfalls das jeweilige Risiko der zu handelnden Aktien ab, wodurch die Höhe des Underpricing abhängig von der Reputation des Marktsegmentes ist, aber nicht als Risikoprämie für die zu handelnden Aktien gesehen werden kann. Um eine Reduzierung des Underpricing und mithin eine Reduzierung der Kapitalkosten für kapitalsuchende Unternehmen zu erreichen, bedarf es daher einer Fokussierung auf unterschiedliche Risikoklassen von Aktien und einer Forcierung eines vertikalen Internbörsenwettbewerbes
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We review the theory and evidence on IPO activity and underpricing focusing on the Warsaw Stock Exchange. Although the topic has been under investigation in the past, we believe that the recent decade of low interest rates deserves inquiry. We research the extent of underpricing during this period and further conclude that three factors had a statistically significant influence on initial public offering underpricing during this period: the year of IPO, risk-free rate and WIG close value.