Ethik und Politik bei Francis Hutcheson
In: Reihe: Praktische Philosophie 21
Wolfgang Leidhold: "Ethik und Politik bei Francis Hutcheson". Verlag Karl Alber, Freiburg, München 1985, 328 S., kt., 58,- DM
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In: Reihe: Praktische Philosophie 21
Wolfgang Leidhold: "Ethik und Politik bei Francis Hutcheson". Verlag Karl Alber, Freiburg, München 1985, 328 S., kt., 58,- DM
In: Library of Scottish Philosophy v.16
Known today mainly as a teacher of Adam Smith (1723-90) and an influence on David Hume (1711-76), Francis Hutcheson (1694-1746) was a first-rate thinker whose work deserves study on its own merit. While his most important contribution to the history of ideas was likely his theory of an innate sense of morality, Hutcheson also wrote on a wide variety of other subjects, including art, psychology, law, politics, economics, metaphysics, and logic. Spanning his entire literary career, this collec
In: University of Georgia monographs no. 12
In: Population and development review, Band 24, Heft 4, S. 825
ISSN: 1728-4457
In: Archiv für Geschichte der Philosophie, Band 59, Heft 2
ISSN: 1613-0650
In: Archives Internationales d'Histoire des Idees 9
In: Archives Internationales D'Histoire Des Idées Minor 9
In: Journal of the history of economic thought, Band 31, Heft 2, S. 131-141
ISSN: 1469-9656
In: Natural law and Enlightenment classics
"Francis Hutcheson is often described as the father of the Scottish Enlightenment, and in this modern edition, never-before-published personal letters reveal the loyalty and lasting affection Hutcheson had for his friends, and his published correspondence and speeches bring to light his polemical skills in controversy and his preoccupation with religious and intellectual liberty"--
In: History of political thought, Band 7, Heft 1, S. 115
ISSN: 0143-781X
In: Hallesche Beiträge zur Europäischen Aufklärung 70
In: Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums für die Erforschung der europäischen Aufklärung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Empirismus und Ästhetik werden in den Schriften von Francis Hutcheson, David Hume, Edmund Burke und Henry Home zu einer empiristischen Ästhetik verbunden. Sie argumentiert induktiv, psycho- oder physiologisch, evolutionär und demokratisch und lässt sich als frühe Form der empirischen Ästhetik verstehen. Ihr Transfer nach Deutschland in Rezensionen, Übersetzungen und Anschlussforschungen geht mit unwillkürlichen Anpassungen einher. Für die empiristische Ästhetik in der deutschsprachigen Aufklärung stehen nicht nur Namen wie Lichtenberg, Mendelssohn und Kant, Hamann, Herder und Merck, sondern auch die Übersetzer Dusch, Resewitz und Meinhard, die physiologisch Interessierten Haller, Platner, Lossius und Hißmann sowie die Leipziger Engel, Garve und Riedel, der Prager Meißner oder auch Enzyklopädisten wie Herz, Eschenburg und Schneider
In: Ideas in context 74
Are human beings linked by a common nature, or are they fragmented by different cultural practices and values? These fundamental moral questions were debated in the Enlightenment by Locke, Shaftesbury, and Hutcheson. Daniel Carey explores the relationship between these founding arguments and contemporary disputes over cultural diversity and multiculturalism
In: Filosofia e cultura nel Settecento britannico 2
In: History of European ideas, Band 41, Heft 8, S. 1093-1106
ISSN: 0191-6599