In: Informationsprojekt Naher und Mittlerer Osten: INAMO ; Berichte & Analysen zu Politik und Gesellschaft des Nahen und Mittleren Ostens, Band 21, Heft 81, S. 4-39
Kartierung des Kapitalismus in den GCC-Staaten. - Adam Hanieh. - Bahrain, Oman und der Arabische Frühling: Herrschaft auf dem Prüfstand. - Marc Valeri. - Regimelegitimität, Arbeits- und Menschenrechte und die FIFA 2022 in Qatar. - Leonie Holthaus. - Unsichere Staatsbürgerschaft in den GCC-Staaten. - Abdulhadi Khalaf. - Die Außenpolitik der GCC-Staate: eine Fata Morgana von Einigkeit. - Anna Sunik. - Das Kefala-System: neue Formen von unfreier Arbeit. - Sabine Damir-Geilsdorf. - Die Einigung der schiitischen Opposition mit König Fahd 1993. - Toby Matthiesen
Die Golfstaaten haben sich in den vergangenen Jahren schrittweise ökonomisch neu orientiert und sich in geostrategischer Hinsicht weg von den USA und in Richtung Asien bewegt. Sie besitzen eine Vorreiterrolle in einer neuen Phase der regionalen Wirtschaftsliberalisierung und bei grenzüberschreitenden Handelsbeziehungen. Der Autor beleuchtet vor diesem Hintergrund die Wirtschaftsbeziehungen zwischen der Europäischen Union und dem Golf-Kooperationsrat (GCC), welcher der wichtigste Handelspartner der Union in der arabischen Welt ist. Er zeigt, dass die GCC-Region für die EU von strategischer Bedeutung ist und welche komparativen Vorteile sich hieraus in der Ära nach dem Irak-Krieg ergeben. Er gibt einen Überblick über neuere politische Entwicklungen in der Golfregion und beschreibt die veränderte Stellung des GCC als Global Player in der regionalen und globalen politischen Ökonomie. Er geht außerdem auf das Freihandelsabkommen zwischen der EU und dem GCC ein und diskutiert zukünftige Leitlinien und Ansätze für ein stärkeres wirtschaftliches Engagement der EU in der Golfregion. (ICI)
Saudi-Arabien, Kuwait, Oman, die Vereinigten Arabischen Emirate, Katar und Bahrain bilden den Gulf Cooperation Council (GCC), mit dem die EG seit Anfang 1985 exploratorische Gespräche mit dem Ziel einer Vereinbarung führt. Die Golfstaaten bleiben - trotz aktueller Probleme der OPEC - für die Westeuropäer lebenswichtig. Die Beziehungen zwischen der Regionalorganisation GCC und der EG werden allerdings einen anderen Charakter aufweisen als die Beziehungen zwischen der EG und den AKP-Staaten oder der EG und ASEAN. (WW)
Public investment and subsidies are typically inefficient but in the GCC these are crucial engines of growth. Subsidies are also used to redistribute oil windfalls in the region, and the problem of a government that wants to "distribute? oil money is a problem fully symmetric to the one analyzed by Ramsey (1927) of optimal taxation. The second-best policy (when lump-sum transfers are not available) is to use subsidies across a wide range of goods (as opposed to the focus on energy chosen by the GCC). In addition, the "inverse? Ramsey model implies that commodities for which demand is least elastic to prices should be subsidized at higher rates. This suggests subsidizing basic needs at higher rates, in particular food, healthcare and education. In addition, when subsidies are very large, they create additional distortions because households prefer to queue for subsidies (e.g. public service jobs, subsidized mortgages in Saudi Arabia) rather than participate in private markets. As an example, we draw a model where recruitment of public servants can induce a large disincentive to take private sector positions and compute the conditions under which the disincentive is so strong that overall employment is actually decreased as public servants are being hired.
Analyse der beiderseitigen Interessen, Voraussetzungen und Instrumente für eine Kooperation zwischen EG und dem Golf-Kooperationsrat auf wirtschaftlichem und politischem Gebiet. Der Autor plädiert für ein neues, von den Vereinbarungen mit ASEAN und den AKP-Staaten abweichendes Kooperationsmodell. (SWP-Whr)
On 20 April 2011, the Gulf Cooperation Council (GCC) celebrated the inauguration of the UAE's link to the GCC Interconnection Grid, an extensive 1200MW high-voltage system interlinking five of the six GCC countries' national electricity networks. Originally conceived in the early 1980s, the project's implementation and financing remained uncertain for two decades, until high windfall oil and gas revenues from the early 2000s and exploding power consumption rates finally prompted the GCC heads of state to officially proceed with the grid in 2004 and tender out construction contracts. Following the grid's initial inauguration in July 2009, when Bahrain, Kuwait, Qatar and Saudi Arabia first 'plugged in' to one another, the recent link of the UAE to the grid constitutes another milestone in the project's epic history. The only link left for completion is the one between the UAE and Oman, which is planned for 2013. This article explores the economic and political significance of the GCC Interconnection Grid for the region. Currently, the regional power grid serves only as a back-up mechanism supplying electricity-deficient countries with ad hoc electricity supplies. In the long term, however, the grid has the potential to effectively become a tool for commercial electricity trade between the GCC states and hence to help create a regional electricity market, also leading to far greater economic integration; that is, if GCC policy-makers continue to support regional institution building in the utilities sector, while also engaging in necessary domestic market reforms.
This paper uses a pairwise approach to investigate the main factors that have been driving inflation differentials in the Gulf Cooperation Council (GCC) region for the past two decades. The results suggest that inflation differentials in the GCC are largely influenced by the oil cycle, mainly through the credit and fiscal channels. This implies that closer coordination of fiscal policies will be key for facilitating the closer integration of the GCC economies and ahead of the move to a monetary union. The results also indicate that after controlling for cyclical factors, convergence increased
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A report on the new optimism among the Gulf Co-operation Council partners, which has sprung from OPEC's ability to maintain pricing levels and production quotas. Some reservations however are made owing to the Gulf business people's lack of confidence and lack of desire to invest private sector capital, without government support. Attention is drawn to the ironic factor that to diversify its industrial base away from oil, and to succeed, the GCC needs revenue from oil, needs stability in world prices, and in output. (DÜI-Asd)