In: Reference to this paper should be made as follows: Rahim, N.M; Ali, N; Adnan, M.F. (2022). Students' Financial Literacy: Digital Financial Literacy Perspective, J. Fin. Bank. Review, 6(4), 18–25. https://doi.org/10.35609/jfbr.2022.6.4(2)
Studien, die sich mit financial literacy, der finanziellen Allgemeinbildung oder der Finanzkompetenz befassen, sind im Zuge der Wirtschafts- und Finanzkrise immer stärker in den Fokus der Öffentlichkeit gerückt. Denn nur auf Basis einer gut ausgebildeten financial literacy können reflektierte finanzielle Entscheidungen getroffen werden, die zur finanziellen Absicherung und zur Prävention gegen eine Überschuldung beitragen und damit zusätzlich die Volkswirtschaft stärken. Im Rahmen des gesellschaftlichen Bildungsauftrages müssen schon Schüler beim Erwerb und beim Aufbau einer Finanzkompetenz unterstützt und gefördert werden. Um als mündige Bürger kompetente finanzielle Entscheidungen treffen zu können und damit, kollektiv gesehen, auch zum gesellschaftlichen Gesamtnutzen beizutragen, müssen formelle und informelle Lernumgebungen betrachtet werden. In vielen schülerorientierten Studien erweist sich das Konstrukt financial literacy als unsystematisiert. Die vorliegende Dissertation befasst sich innerhalb eines ersten Schwerpunktes mit der Systematisierung eines ganzheitlichen Konstrukts financial literacy zur Messung der finanziellen Kompetenzen bei Schülern in Deutschland. Dazu wird der nationale und internationale Forschungsdiskurs analysiert, um auf Basis der bisherigen Erkenntnisse ein inhaltliches Gesamtkonzept zu erstellen. Das daraus entwickelte Messmodell, welches sowohl inhaltliche wie auch einstellungsbezogene Bereiche umfasst, wird im Rahmen der Financial Literacy Study (FILS) getestet. Das Gesamtkonstrukt wird mittels der erhobenen Daten durch die Methode der Strukturgleichungsmodellierung validiert. Daran anschließend werden die Kompetenzen der Schüler inhaltsabhängig analysiert, um Interventionen und mögliche informelle und formelle Lernprozesse zu identifizieren. Innerhalb dieses zweiten Schwerpunktes zeigt sich, dass die Schüler unterschiedlich stark ausgeprägte Kompetenzen in den einzelnen Inhaltsfeldern aufweisen. So sind beispielsweise Fähigkeiten in Bezug auf Sparen, die durch informelle Lernprozesse erklärt werden können, ausreichend vorhanden. Während die Fähigkeiten im Umgang mit Schulden, die wahrscheinlich weder formell noch informell vermittelt werden, sehr niedrig ausgeprägt sind. Zusätzlich können schulformspezifische Unterschiede dargestellt und mögliche spezifische Interventionen für das Bildungssystem abgeleitet werden, um dem Hauptziel, den Aufbau und die Förderung einer Finanzkompetenz bei Schülern, gerecht zu werden.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
This paper discusses the status of financial inclusion, education, and literacy in Azerbaijan as well as measures to foster the development of SMEs, which currently have inadequate access to financial resources. The primary policy challenge faced by the government of Azerbaijan is defining its role in creating broader access to financial products and services. This paper highlights the challenges faced in overcoming the barriers to financial inclusion, and solutions found, and discusses the main lessons learned and a potential way forward. The first section of the paper provides detailed information on the national financial system. The second section covers the status of financial inclusion for individuals and SMEs. The third section analyzes different (supply and demand) aspects of barriers to financial inclusion, while the remaining sections present policies aimed at promoting financial regulation, literacy, and education. Finally, the paper presents key policy recommendations.
In this paper, we provide a comprehensive overview of the current state of financial inclusion and financial literacy in Georgia based on the latest literature, statistical evidence, and recent surveys. The paper reviews current government policy initiatives and strategy documents aimed at improving financial access of SMEs and households; analyzes the state of the regulatory framework in Georgia; focuses on the causes behind the current low levels of financial inclusion and financial literacy among the young, the poor, and the rural population; and provides policy recommendations to comprehensively address the financial inclusion problem in Georgia.
This paper examines the current situation concerning financial inclusion and financial literacy in Kazakhstan and future prospects. Since 2000, the financial sector has been developing rapidly, driven by petrodollars, which has led to higher financial inclusion. However, the improvement in financial inclusion has not been distributed evenly, most notably between urban and rural populations. Moreover, financial literacy levels have not caught up with the development of financial services and this has led to insolvencies and banking crises. Since gaining independence in 1991, Kazakhstan has not had any systematic and wide-scale financial inclusion strategy or policy. This paper discusses key barriers to financial inclusion and suggests possible ways of overcoming these that could become the basis for a national financial inclusion strategy.
This article addresses the impact of financial literacy on high school students' financial decisions. To analyze the impact, financial literacy information was provided to the treatment group and the treatment and control group discussed college expectations. Following the treatment or non-treatment, students completed a survey that was used to measure their financial decisions. Here we find that there was no significant impact. I discuss ways in which other variables impacted our outcome and I propose alternatives for future research. ; financial literacy, financial decisions, students financial literacy, impact of literacy on decisions ; A Thesis submitted to the Department of Political Science in partial fulfillment of the requirements for graduation with Honors in the Major. ; Summer Semester, 2013. ; April 22, 2013.