Das Ende des Neuthomismus: die 68er, das Konzil und die Dominikaner
In: Quaestiones Thomisticae 1
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In: Quaestiones Thomisticae 1
In: Dominikanische Quellen und Zeugnisse 17
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 39, Heft 3-2019, S. 369-388
ISSN: 2366-4185
Die Forschung zu Abschiebungen verdeutlicht, dass diese leidvoll sind und schwerwiegende Folgen für Betroffene und ihre Familienangehörigen haben. Es gibt jedoch relativ wenige Studien darüber, wie sich die Erfahrungen zwischen verschiedenen nationalen Kontexten unterscheiden. Ausgehend von 81 Interviews mit dominikanischen und brasilianischen Abgeschobenen argumentieren wir, dass ihre Reintegration von Makro-, Meso- und Mikrofaktoren beeinflusst wird. Darunter zählen individuelle Merkmale wie kulturelle Anpassung und Humankapital (mikro), nationale und transnationale Bindungen (meso) sowie soziale und wirtschaftlichen Bedingungen, unter denen Abgeschobene aufgenommen werden (makro). Das Forschungsdesign des vorliegenden Artikels arbeitet diese Faktoren heraus und zeigt, wie sie voneinander abhängen. Je ungünstiger sich der Aufnahmekontext auf die Reintegration auswirkt, desto relevanter werden Faktoren auf der Meso- und Mikroebene. Dominikanische Abgeschobene werden von Regierung und Gesellschaft stigmatisiert und sind daher mehr auf transnationale Bindungen und ihre eigene Resilienz angewiesen. Im Gegensatz dazu stoßen brasilianische Deportierte auf einen weniger feindlichen Kontext, was bedeutet, dass sich Personen mit lokalen Bindungen und Humankapital einfacher reintegrieren.
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 39, Heft 3, S. 369-388
ISSN: 2366-4185
Die Forschung zu Abschiebungen verdeutlicht, dass diese leidvoll sind und schwerwiegende Folgen für Betroffene und ihre Familienangehörigen haben. Es gibt jedoch relativ wenige Studien darüber, wie sich die Erfahrungen zwischen verschiedenen nationalen Kontexten unterscheiden. Ausgehend von 81 Interviews mit dominikanischen und brasilianischen Abgeschobenen argumentieren wir, dass ihre Reintegration von Makro-, Meso- und Mikrofaktoren beeinflusst wird. Darunter zählen individuelle Merkmale wie kulturelle Anpassung und Humankapital (mikro), nationale und transnationale Bindungen (meso) sowie soziale und wirtschaftlichen Bedingungen, unter denen Abgeschobene aufgenommen werden (makro). Das Forschungsdesign des vorliegenden Artikels arbeitet diese Faktoren heraus und zeigt, wie sie voneinander abhängen. Je ungünstiger sich der Aufnahmekontext auf die Reintegration auswirkt, desto relevanter werden Faktoren auf der Meso- und Mikroebene. Dominikanische Abgeschobene werden von Regierung und Gesellschaft stigmatisiert und sind daher mehr auf transnationale Bindungen und ihre eigene Resilienz angewiesen. Im Gegensatz dazu stoßen brasilianische Deportierte auf einen weniger feindlichen Kontext, was bedeutet, dass sich Personen mit lokalen Bindungen und Humankapital einfacher reintegrieren.
In: Anthropos: internationale Zeitschrift für Völker- und Sprachenkunde : international review of anthropology and linguistics : revue internationale d'ethnologie et de linguistique, Band 116, Heft 2, S. 488-489
ISSN: 2942-3139
The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics. ; The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics. ; The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics.
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The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics. ; The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics. ; The Teutonic Order and the Dominicans in the rivalry for the Prussian bishoprics in the middle of the 13th century In 1233 the missionary bishop of Prussia Cistercian Christian got into Old Prussian captivity. He stayed there until 1236 or 1237–1238. The Teutonic Order took advantage of this Christian's absence. As a result of their efforts, Pope Gregory IX impose in 1234 the land of Chełmno and Prussia in possession and at the same time handed them entirely to the owners of the Teutonic Order. However, provided that they set up a separate church organization and adequate remuneration for the bishoprics planned there. On the other hand, the Pope's decision of 1236 was to be occupied by the Dominicans. Motives – which led by Gregory IX, by issuing the above-mentioned provisions – were combined with the desire to bind the Teutonic Order and Dominicans with the Papal Curia in the face of the game played with Emperor Frederick II. The resignation from Christian could have resulted from the poor results of his activities in Prussia. The Teutonic Order decided to cooperate with the Dominicans, because at that time they did not have adequate human resources to fill the bishoprics. After the conquest of a large part of Prussia in 1236–1240, among the decision-makers of the Teutonic Order won the view that the local episcopate – possessing a powerful fortune, ⅓ of the whole land – should support their power, and only the loyal bishops could ensure the durability of such a line. As a result of the activities carried out, the Teutonic Order permanently took over three from four Prussian cathedral chapters and thus bishoprics.
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Ein christlicher Missionar im mittelalterlichen Tunis und seine Auseinandersetzung mit der islamischen Theologie und Philosophie. Tunis im 13. Jahrhundert nach Christus: Der aus Katalonien stammende Dominikaner Raimundus Martini (gest. nach 1284) hält sich mehr als zehn Jahre in der Stadt auf, um Arabisch zu lernen und sich an der Mission dort lebender Muslime zu beteiligen. Ob er dabei erfolgreich war, wissen wir nicht. Doch nachweisbar ist, dass Raimundus seine neuen Sprachkenntnisse nutzte, um arabische Texte zu Philosophie und Theologie im Original zu studieren, die zuvor nie ins Lateinische übersetzt wurden. Seine Rezeption dieser Ideen und Lehren fand Ausdruck in seinem Hauptwerk »Pugio fidei« (»Der Dolch des Glaubens«). Besonders ungewöhnlich: Bei aller Kritik an der islamischen Philosophie, die Raimundus als problematisch begreift, zeigt er so manche Sympathie für Argumente islamischer Theologen, seiner Konkurrenten. Ulrich Rudolph untersucht die Geschichte dieser interreligiösen Rezeption. Sein Essay beginnt mit einem Blick auf die politische Konstellation am Mittelmeer im späten 13. Jahrhundert, thematisiert den allgemeinen Stand der arabisch-lateinischen Übersetzungen zu dieser Zeit und beleuchtet den Fall des »Pugio fidei«, der auch für den heutigen interreligiösen Diskurs anregend sein kann.
In: Journal of transcultural medieval studies, Band 2, Heft 2, S. 283-288
ISSN: 2198-0365
In: Dokumente: Zeitschrift für den deutsch-französischen Dialog, Band 58, Heft 2, S. 75-77
ISSN: 0012-5172
Die Dissertation beschäftigt sich mit dem Partikularrecht mittelalterlicher Ordensgemeinschaften, wobei im Mittelpunkt der Untersuchung ein struktureller Vergleich der Statuten und Konstitutionen ausgewählter religiöser Orden und Kommunitäten des Hoch- und Spätmittelalters steht. Vom ius commune blieb das Recht der Orden recht unberührt, wobei einer der Gründe - neben der unüberschaubaren Vielfalt - die den Orden vom Papst zugebilligte weitgehende Rechtsautonomie gewesen sein dürfte. Die Orden nutzten diesen Freiraum in extensiver Weise und schufen sich eigene partikulare Rechtstexte. Zu den basalen Normen der hochmittelalterlichen Orden und Gemeinschaften gehören die Regel, sodann consuetudines, Statuten und weitere normative Texte. Es hat jedoch den Anschein, dass für die Zeitgenossen oft keine klaren Unterscheidungsmerkmale zwischen den verschiedenen Bezeichnungen existierten. Der kleinste gemeinsame Nenner der bisherigen Forschung für eine Definition von Statutentexten ist wohl der, dass es sich um schriftliche, im Konsens gesatzte, in die Zukunft wirkende Normen handelt. Die Studie soll diese Auslegung überprüfen und genauer bestimmen. Dabei wird ein möglichst breiter Vergleich der Statutentexte verschiedener mittelalterlicher Orden und Religiosengemeinschaften angestrebt. Hierbei muss freilich auch auf die Eigenheiten und unterschiedlichen Verfassungsstrukturen der Verbände eingegangen werden, um zum einen diejenigen Institutionen zu beschreiben, welche legislative Kompetenzen besaßen und zum anderen zu erörtern, wie stark diese Befugnisse jeweils ausgeprägt waren. Ein weiterer Schritt ist schließlich die vergleichende Untersuchung der Texte selbst sein. Hierbei steht weniger der inhaltliche, sondern vielmehr der strukturelle Vergleich im Vordergrund, um Aussagen zum Typus 'Statut' treffen zu können. Das heißt, dass Aufbau und Anlagemethode der Texte sowie ihr eigentümlicher Duktus beziehungsweise Formulierungsmuster beleuchtet werden. Im Ergebnis zeigen sich vergleichend unterschiedliche Entwicklungen und Strukturmuster auf.
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Die Dissertation beschäftigt sich mit dem Partikularrecht mittelalterlicher Ordensgemeinschaften, wobei im Mittelpunkt der Untersuchung ein struktureller Vergleich der Statuten und Konstitutionen ausgewählter religiöser Orden und Kommunitäten des Hoch- und Spätmittelalters steht. Vom ius commune blieb das Recht der Orden recht unberührt, wobei einer der Gründe - neben der unüberschaubaren Vielfalt - die den Orden vom Papst zugebilligte weitgehende Rechtsautonomie gewesen sein dürfte. Die Orden nutzten diesen Freiraum in extensiver Weise und schufen sich eigene partikulare Rechtstexte. Zu den basalen Normen der hochmittelalterlichen Orden und Gemeinschaften gehören die Regel, sodann consuetudines, Statuten und weitere normative Texte. Es hat jedoch den Anschein, dass für die Zeitgenossen oft keine klaren Unterscheidungsmerkmale zwischen den verschiedenen Bezeichnungen existierten. Der kleinste gemeinsame Nenner der bisherigen Forschung für eine Definition von Statutentexten ist wohl der, dass es sich um schriftliche, im Konsens gesatzte, in die Zukunft wirkende Normen handelt. Die Studie soll diese Auslegung überprüfen und genauer bestimmen. Dabei wird ein möglichst breiter Vergleich der Statutentexte verschiedener mittelalterlicher Orden und Religiosengemeinschaften angestrebt. Hierbei muss freilich auch auf die Eigenheiten und unterschiedlichen Verfassungsstrukturen der Verbände eingegangen werden, um zum einen diejenigen Institutionen zu beschreiben, welche legislative Kompetenzen besaßen und zum anderen zu erörtern, wie stark diese Befugnisse jeweils ausgeprägt waren. Ein weiterer Schritt ist schließlich die vergleichende Untersuchung der Texte selbst sein. Hierbei steht weniger der inhaltliche, sondern vielmehr der strukturelle Vergleich im Vordergrund, um Aussagen zum Typus 'Statut' treffen zu können. Das heißt, dass Aufbau und Anlagemethode der Texte sowie ihr eigentümlicher Duktus beziehungsweise Formulierungsmuster beleuchtet werden. Im Ergebnis zeigen sich vergleichend unterschiedliche Entwicklungen und Strukturmuster auf.
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In: The new Americans