Die "Visegrad"-Staatengruppe: zu früh für einen Nachruf
In: Europa-Archiv / Beiträge und Berichte, Band 49, Heft 22, S. 635-642
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In: Europa-Archiv / Beiträge und Berichte, Band 49, Heft 22, S. 635-642
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In: Internationale Politik, Band 49, Heft 22, S. 635-640
In: Europa-Archiv, Band 49, S. 635-642
Assesses political and economic conditions in "Visegrad Four" countries; signing of the Central European Free Trade Agreement (CEFTA), Dec. 21, 1992, and prospects for cooperation with the European Union. Poland, Czech and Slovak Republics, and Hungary.
In: Europa-Archiv, Band 49, Heft 22, S. 635
In: Russian analytical digest: (RAD), Heft 91, S. 11-17
ISSN: 1863-0421
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In: The American interest: policy, politics & culture, Band 9, Heft 5, S. 77-83
ISSN: 1556-5777
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In: Russian analytical digest: (RAD), Heft 91, S. 2-5
ISSN: 1863-0421
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In: Die Südpolitik der EG: Europas entwicklungspolitische Verantwortung in der veränderten Weltordnung, S. 197-211
Die Verfasserin erläutert in ihrem Beitrag die Bedeutung von Kooperationsformen zwischen der Europäischen Gemeinschaft und anderen lockeren Staatenbündnissen oder Drittstaaten. Die Autorin betont in diesem Zusammenhang, daß der EG-erprobte friedliche Interessenausgleich zur obersten Handlungsmaxime der Politik gegenüber den Drittstaaten erklärt und mit der Hoffnung verknüpft wird, daß Konfliktparteien in anderen Teilen der Welt zwar nicht das EG-Modell übernehmen, sich jedoch zu einer Art Zusammenarbeit bereit finden, um Probleme gemeinsam zu lösen. Diese EG-Diplomatie befindet sich seit der Auflösung des Ost-West-Konflikts gegenüber Staatengruppen der Dritten Welt im Rückgang. Die Verfasserin glaubt, daß es bestenfalls bei einem status quo des Gruppendialogs mit den Entwicklungsländern der AKP-Gruppe und den ASEAN-Staaten bleibt. In der Sache dürfte die EG bei allen Gesprächsanlässen künftig mehr auf die Achtung der Menschenrechte drängen. (ICC)
Will the ascent of new actors in the international scene bring increased multilateral coordination? Using BRIC countries (Brazil, Russia, India and China) as an example, the paper explores possible answers in two levels of analysis -actors and system- and in two issue areas: global economy and international politics. The paper begins by describing changes in the international economy (system) and the coming of age of BRICs (actors) in the context of the rise of emerging economies. Secondly the patterns of distribution of power throughout the international system are explained. In this context, the capabilities and intentions of BRIC as an international actor are laid out. The third section advances the possible trajectories of interaction between actor and system according to an action-reaction dynamic. Finally, the paper answers the core question: does more distribution of power in the international system imply more coordination between units? Will multipolarism enhance multilateralism? ; ¿Cuál es el impacto del surgimiento de nuevos actores en el sistema internacional? Utilizando a los BRICs (Brasil, Rusia, India y China) como caso testigo se investigan las posibles respuestas en dos niveles de análisis: actores y sistema. Primero, se estudia la reconfiguración del sistema económico global: el ascenso de los países emergentes y el rol de los BRICs liderando el proceso. En segundo lugar, se analiza la distribución del poder en el orden internacional contemporáneo. Se estudia el surgimiento del BRIC como nuevo actor colectivo y sus capacidades e intenciones respecto de un sistema en transición. Se presenta luego una matriz de potenciales trayectorias de interacción entre actor y sistema. La conclusión responde a la pregunta de si el creciente poder de los BRICs ha resultado en un mayor cuestionamiento o en la creciente aceptación del sistema actual de relaciones internacionales.
BASE
In: Bulletin of the atomic scientists, Band 63, Heft 6, S. 22-27
ISSN: 1938-3282
In: Asian perspective, Band 31, Heft 4, S. 43-70
ISSN: 0258-9184
Brazil will gain a place as a significant player in the mutlipolar international system taking shape since the end of the cold war simply on the basis of its economic size and material capabilities. However, its potential to influence international outcomes is likely to be determined more by the capacity of the country's elites to identify and harness qualitative assets associated with its stable and democratic governance than by any hard-power assets. Brazil is the quintessential, soft-power BRIC. Among the four BRICs, Brazil is the only one positioned to become a potential environmental power in a world increasingly preoccupied woth global warming.(Asian Perspect/GIGA)
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In: Revista brasileira de politica internacional: RBPI, Band 53, Heft 1, S. 141-156
ISSN: 1983-3121
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In: Diskussionsschriften / Universität Heidelberg, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, 103
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