This paper provides evidence regarding the extent of antebellum trade in major agricultural products between the West and the Northeast, the types of products involved, and the magnitude of surpluses or deficits. We found that West-Northeast trade was more important than West-South trade.
The purpose of the article is to establish, based on the analysis, trends in foreign trade and directions for improving the competitiveness of agricultural goods of Ukraine in the EU in the context of the implementation of the Association Agreement. Research methods. In the course of the research the following methods were used: analysis and synthesis, analytical generalizations - during the analysis of foreign trade in agricultural goods; tabular - for clarity of the image of the received results of research; economic and statistical - to assess trends in foreign trade; abstract-logical - in drawing conclusions. Research results. The article analyzes the volume, dynamics, structure of exports and imports of agricultural goods of Ukraine with EU countries, assesses changes in the foreign trade regime, identifies trends and the impact of the implementation of the Association Agreement between Ukraine and the EU on Ukraine's foreign trade. The place and importance of the agricultural sector in European markets are studied. The foreign trade turnover of agricultural goods of Ukraine is determined. The algorithm for assessing the level of competitiveness of agricultural goods is generalized. Scientific novelty. The authors found that, on the one hand, the export orientation of raw materials to the EU market of crop products has increased, on the other hand, there is a high import dependence on finished food products, and the structure of imports is more diversified. Practical significance. Adaptation of Ukrainian legislation in the field of agriculture and sanitary and phytosanitary measures is incomplete and lags behind the planned pace. Ways to diversify exports and increase the profitability of foreign trade in agricultural goods from Ukraine in the EU market are proposed. Tabl.: 1. Figs.: 3. Refs.: 19.
The procedure of state mortgaging purchase as one of the types of state support of agrarian commodity producer is studied. The analysis of corresponding legislation and scientific literature is done, also the proposals concerning improvement of existing national legislation on the subject are made.The procedure of state mortgaging purchase, Agrarian Fund, budget loan, credit agreement, double depot certificate, state intervention fund.
Mit dem Einsetzen der wirtschaftlichen Rezession in den 70er Jahren in Deutschland ist die Diskussion um das Phänomen langfristiger Wachstumsschwankungen neu entstanden. Die Feststellung, dass wirtschaftliches Wachstum nicht geradlinig, sondern wellenförmig verläuft, hat bereits in den 20er Jahren unseres Jahrhunderts Ökonomen und Historiker beschäftigt, die wohl populärsten Untersuchungen aus dieser Zeit stammen aus der Feder des russischen Forschers Nikolai Dimitrievich Kondatieff (geb. 1892, von 1920 bis 1928 Direktor des von ihm gegründeten Moskauer Konjunkturinstituts), nach dem später J. Schumpeter in seinem Werk über Konjunkturzyklen (1939) diese Langfristzyklen benannt hat (Kondratieff-Zyklen). Aus der Beobachtung von Zeitreihen wirtschaftlicher Indikatoren leitete Nikolai D. Kontradieff 1926 den Schluss ab, dass die wirtschaftliche Entwicklung in den Industriestaaten in Wellen erfolge. Er erstellt ein Muster der Wirtschaftsentwicklung seit Beginn der Industrialisierung und benannte dieses Muster als "Lange Wellen". Nach Kondratieff's Erkenntnissen umfasst eine "Lange Welle" ca. 50 Jahre. Wenn man die zahlreichen theoretischen Erklärungsversuche grob einordnen will, können grundsätzlich zwei Positionen unterschieden werden: Solche, die endogene und solche, die exogene Faktoren für das Auftreten langer Wellen verantwortlich machen. Endogen heißt, dass im Prozess der Wirtschaftentwicklung selbst Faktoren wirksam werden, etwa immer wiederkehrende Ungleichgewichte im Akkumulationsprozess, die die Zyklizität hervorrufen. Exogene Faktoren heißt, dass die langen Wellen durch äußere Umstände erst produziert werden. Kondratieff war mit seinem Aufsatz von 1928 "Die Preisdynamik der industriellen und landwirtschaftlicher Waren" der erste, der den Versuch einer umfassenden endogenen Erklärung unternahm. "Sie [die Untersuchung, der Verf.] verfolgt in erster Linie die Absicht, einige allgemeine Gesetzmäßigkeiten in der Preisdynamik der industriellen und landwirtschaftlichen Waren, auf Grund faktischer Daten für eine ausreichend lange Zeitperiode, festzustellen … In dieser Arbeit wird die Frage nach der Bewegung des Niveaus und des wechselseitigen Verhältnisses der Preise landwirtschaftlicher und industrieller Waren unter dem Gesichtspunkt einer allgemeinen theoretischen Problemstellung, nämlich der der relativen Dynamik und Konjunktur betrachtet … Wenn wir unter Konjunktur schlechthin die Schwankungen verschiedener Zweige und Elemente der Volkswirtschaft um ihr sich veränderndes, dem Zustand des dynamischen Gleichgewichts der sich entwickelnden Volkswirtschaft entsprechendes Niveau verstehen, so haben wir die Schwankungen in dem Zustand bestimmter gegebener Zweige und Sphären der Volkswirtschaft im Vergleich mit dem Zustande anderer Zweige und Sphären als relative Konjunktur aufzufassen … Wir untersuchen hier … das relative dynamische Verhältnis der Preisbewegung dieser Sphären. Mit anderen Worten, die Untersuchung der Preisbewegung wird von uns auch unter dem Gesichtspunkt des Problems der relativen Dynamik und Konjunktur in Angriff genommen. In diesem Sinne stellt die vorliegende Arbeit den Versuch dar, eine konkrete Untersuchung des Problems der relativen Dynamik und der Konjunktur der Landwirtschaft und der Industrie durchzuführen" (Kondratieff 1928, a.a.O., S. 2, S. 7 und S. 13). Aus dem empirischen Befunden geht hervor, dass seit dem Beginn des 19. Jahrhunderts sowohl der allgemeine Preisindex als auch die Indices der agrarischen und der industriellen Erzeugnisse in England eine sinkenden Tendenz aufweisen. Das agrarwirtschaftliche Preisniveau weist dagegen in den Vereinigten Staaten eine steigende Tendenz auf. Die entscheidende Bedeutung, so fasst Krondratieff seine Erklärung für die allgemeine sinkende Tendenz des absoluten Preisniveaus seit Beginn des 19. Jahrhunderts zusammen, hatte der technische Forschritt (im Sinne der Vervollkommnung der Produktionsmittel, der Verkehrsmittel und der Organisation der Produktion) und die hauptsächlich mit ihm verbundene Arbeitsproduktivität. "Dieses Wachstum der technischen Mittel und der Arbeitsproduktivität hat ein Sinken der Produktionskosten herbeigeführt, das in den Bedingungen einer angespannten inländischen und internationalen Konkurrenz, die wichtigste und die primäre Ursache der beschriebenen dauernd sinkenden Preistendenz war" (Krondratieff, a.a.O., S. 19).
Themen
Datentabellen im Recherche- und Downloadsystem HISTAT (Thema: Preise)
A.01 Indices der Warenpreise in England (1786-1924) A.02 Indices der Warenpreise in den Vereinigten Staaten (1806-1924) B.01 Kaufkraft der landwirtschaftlichen und der industriellen Waren in England (1786-1924) B.02 Kaufkraft der landwirtschaftlichen Waren in den Vereinigten Staaten (1791-1919) C.01 Indices des physischen Volumens der Produktion in England (1800-1924) C.02 Indices der Arbeitsproduktivität für England (1820-1920) C.03 Indices der beschäftigten Arbeitskräfte in England (1820-1920) C.04 Indices der Arbeitsproduktivitätsdynamik in den Vereinigten Staaten (1850-1920)
This study aims to understand the effects governance indicators on the agricultural efficiency using European countries as a tool. It focuses on the efficiency of EU countries together with Turkey. In the first stage Data Envelopment Analysis and Malmquist Index are used to derive efficiency scores and the Total Productivity Change in time for 24 countries during the study period. A panel data Tobit regression is employed in the second stage to assess the key governance indicators explaining the observed variations in the efficiency levels. Four governance indicators namely, voice and accountability control of corruption, government effectiveness and regulatory quality together with the control variables; agricultural exports, education, research and development expenditures are analyzed in this stage. Findings show that the average efficiency of EU countries was slightly increased during the study period. The impact of voice and accountability, the share of R&D in GDP and the share of food products in exports upon the agricultural efficiency are positive whereas the impacts of the share of GDP allocated to education upon agricultural efficiency is negative.
On May 18, 1994, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) approved the first genetically engineered food product for commercial sale and dozens of other products are in the pipeline promising to provide a vast array of new agricultural products. But is this development in the best interest of the public? NABC 6 was the first NABC meeting to specifically address the global nature of agriculture. The workshops determined eight comprehensive key issues ranging from ownership and access to germplasm to the need for more unified biosafety standards. ; Biotechnology can have enormous positive impact on public good, but policy issues are critical in determining who benefits from technology transfer on the national and global level. However, we need to see biotechnology as a point on a continuum of technologies and make sure that it does not replace other valid technologies and thus limit the tools available to producers and consumers. ; Certain members of the audience were concerned about negative effects of agricultural biotechnology on human health and the environment, and doubted whether biotechnology can bring universal benefit to developing countries. However, feeding the growing world population using current agricultural practices, the amount of land used for agriculture would have to be expanded from a land mass about the size of South America to that of Eurasia. Increasing agricultural productivity per acre is vital and can be aided by new products developed through agricultural biotechnology. However, public acceptance remains uncertain. Communication and education are important in placing biotechnology solidly on the continuum of technologies and remove the stigma of "Frankenfood". The current trend of removing funding for public research and handing it over to the private sector has the potential of putting possibly lucrative developments squarely in the hands of corporations rather than in those of the public – a type of "biopiracy" that forces producers, especially in developing countries, to pay for patented life forms previously free for them to use.
Biopiracy refers to the development of new biotechnologies based on genetic material and informal innovation of the southern hemisphere when it does not benefit the original owners of the genetic materials and processes. To counteract this, the notion of intellectual property rights over living materials needs broad societal review. Intellectual property laws are designed to promote innovation, but are failing to protect the control of biological products and processes. Patents are important marketing tools for biotechnology firms, but they may be stifling the free flow of information and genetic. The principle of farmers' rights should be strengthened and implemented as a protocol to the Biodiversity Convention.
Metadata only record ; What considerations leader policymakers to invest in agricultural extension as a key public responsibility, and what factors and agency incentives explain differences in extension system performance? To help answer these questions, this article provides a framework outlining farmers' demand for information, the public goods character of extension services, and the organizational and political attributes affecting the performance of extension systems. This conceptual framework is used to analyze several extension modalities and their likely and actual effectiveness. The analysis highlights the efficiency gains that can come from locally decentralized delivery systems with incentive structures based on largely private provision, although in most poorer countries extension services will remain publicly funded. ; Available in SANREM office, FS