Counting Chickens when they Hatch: Timing and the Effects of Aid on Growth
In: The economic journal: the journal of the Royal Economic Society, Band 122, Heft 561, S. 590-617
ISSN: 1468-0297
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In: The economic journal: the journal of the Royal Economic Society, Band 122, Heft 561, S. 590-617
ISSN: 1468-0297
In: SWP-Aktuell, Band 25/2014
In Deutschland fehlt es zusehends an Gesundheitsfachkräften. Daher wächst das Interesse, solche Kräfte auch in Entwicklungsländern zu rekrutieren. Um damit verbundene Probleme für die Herkunftsländer zu vermeiden, orientiert sich die Bundesregierung – wie andere Industrieländer auch – an einem Verhaltenskodex, den die Weltgesundheitsorganisation (WHO) 2010 verabschiedet hat. Dieser Kodex ist allerdings widersprüchlich: Er empfiehlt, auf die Rekrutierung aus bestimmten Ländern zu verzichten, will aber gleichzeitig das Recht der Fachkräfte auf internationale Mobilität nicht beschränken. Viele Industrieländer suchen diesen Widerspruch aufzulösen, indem sie sich an eine ebenfalls von der WHO 2006 erstellte Liste von 57 Staaten halten, die einen "kritischen Mangel" an Gesundheitsfachkräften aufweisen – obwohl sie auf unzureichenden Daten und zweifelhaften Kriterien beruht und die WHO klargestellt hat, dass die Liste eine genauere Länderanalyse nicht ersetzen kann. Wie können Deutschland und andere Industriestaaten ihren steigenden Bedarf decken, ohne den Herkunftsländern zu schaden? (Autorenreferat)
In: SWP Comment, Band 22/2014
Like many rapidly aging countries Germany is experiencing an increasing lack of health care professionals. There is growing interest also in recruiting health care personnel in developing countries, alongside concerns about potential effects of that recruitment on health overseas. In this process, the German government - like many other governments of industrialized countries - has been guided by the World Health Organization's (WHO) 2010 "Global Code of Practice". But this Code has turned out to be inconsistent: on one hand the WHO recommends not recruiting health workers from some countries, while on the other hand guaranteeing their freedom of mobility. To cope with this contradiction, many governments of receiving countries rely on a 2006 WHO list of 57 states with a "critical shortage" of health professionals. That list was constructed using inherently poor and outdated data, and a country's inclusion on the list required numerous debatable judgment calls. How can industrialized countries meet their increasing demand of health care personnel while avoiding negative development outcomes? (author's abstract)