Aufsatz(elektronisch)1. März 2021

"The Community is Everything, The Individual is Nothing": The Second World War in Russian History Education

In: Journal of educational media, memory, and society: JEMMS ; the journal of the Georg Eckert Institute for International Textbook Research, Band 13, Heft 1, S. 82-106

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

This article reconstructs the historical narrative of the Second World War in Russian middle school textbooks published after the year 2000. The author shows how textbook narratives are linked with official Russian politics of history, which aim to "manage" the memory of the war and contribute toward the standardization of Russian history teaching. Additional empirical material from interviews conducted with middle school history teachers in Moscow shows how perceptions of the teaching community impinge on ways in which knowledge about the Second World War is imparted, revealing the extent to which Russian politics of history are socially ineffective.

Verlag

Berghahn Books

ISSN: 2041-6946

DOI

10.3167/jemms.2021.130105

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.