Aufsatz(elektronisch)August 2007

Immersion Cinema: The Rationalization and Reenchantment of Cinematic Space

In: Space and Culture, Band 10, Heft 3, S. 315-330

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

The psychoanalytic accounts of cinema that dominate so-called apparatus theory describe spectatorship as a primarily voyeuristic, scopophilic activity. But recent changes in projection technology and theater architecture suggest that the physical and kinesthetic experience of the spectator, immersed in high-fidelity audiovisual technologies, is of paramount importance. This article charts the development of "immersion cinema," critiques existing theories of the cinematic apparatus, and uses a spatial analysis influenced by the work of Henri Lefebvre to suggest that recent developments in cinema may be harmful to its artistic quality and social relevance.

Sprachen

Englisch

Verlag

SAGE Publications

ISSN: 1552-8308

DOI

10.1177/1206331207304352

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.