MIGRATION FROM AN INDIAN VILLAGE; AN ANTHROPOLOGICAL APPROACH
In: Sociologia ruralis, Band 17, Heft 2, S. 282-304
Abstract
SummaryIn this article it is argued that the 'micro' approach of the anthropologist to the study of rural social structures may contribute to the study of local patterns of migration. Unfortunately, few social anthropologists working in the Indian sub‐continent (unlike Africanist anthropologists) have shown much interest in the position of the urban migrant in the rural social structure. Even so, the information available reveals a number of patterns of migration in India. The response to the general pressure on land is not everywhere the same. In the village studied by the audior it has mainly been the better educated members of the landowning Brahman caste who migrate. The low caste villagers with little land or education do not have the qualifications to obtain better employment in the towns than they can obtain in the village, where the demand for labour for construction work is very high at present. The migrants retain a stake in the power structure of the village and are therefore unlikely to act as agents for radical social or cultural change. On the other hand, the migrants are committed to the village as a place rather than to agriculture as an occupation. They do not invest their savings in buying more land nor in the improvement of the land they already have. Therefore, they help to perpetuate for their children the very conditions which caused them to migrate in the first place.RésuméDans cet article on montre que ľétude anthropologique «micro» des structures sociales rurales peut contribuer áľ etude des courants locaux de migration. Malheureusement, àľ'encontre des «Africanistes», peu de socio‐anthropologistes travajllant sur le sub‐continent ont montrd beaucoup ? intérêt pour la position du migrant rural dans la structure rurale. Même ainsi, les informations disponibles révèlent tout un nombre de charactéristiques des migrations aux Indes. La réactdon à la pression générale n'est pas partout la même. Dans le village étudié par ľ auteur, ce sont les propriétaires fonciers de la caste Brahman, mieux éduqués, qui émigrent. Les villageois de castes inférieures n'ont pas les qualifications nécessaires pour obtenir en ville un meilleur emploi qu'au village, oùàľ heure actuelle la demande pour la main‐d'oeuvre du bâtiment est très forte. Les immigrants conservent un role dans la structure du pouvoir villageois. Il est done peu probable qu'ils agissent en faveur de modifications culturelles ou sociales abruptes. ? autre part, ils considèrent le village avant tout comme un lieu de résidence et ne portent pas ? intérêt àľ agriculture comme occupation. Ils n'investissent pas leurs épargnes dans ľ achat de terres ou dans ľ amélioration des terres qu'ils possédent déjà. Pour cette raison, ils tendent à perpetuer pour leurs enfants les conditions mêmes qui les avaient pousséàémigrer.ZusammenfassungIn diesem Artikel wird argumentiert, daß der "Mikro'‐Ansatz des Anthropologen zur Untersuchung ländlicher sozialer Strukturen zum Studium lokaler Wanderungsmuster beitragen könnte. Unglücklicherweise haben nur wenige Anthropologen, die im indischen Subkontinent arbeiten (ungleich Afrikanisten) viel Interesse an der Stellung der städtischen Einwanderer in der ländlichen Sozialstruktur gezeigt. Dennoch offenbart das vorhandene Informationsmaterial eine Anzahl von Wanderungsmustern in Indien. Die Antwort auf den allgemeinen Druck aufs Land ist nicht überall diesselbe. In dem vom Autor untersuchten Dorf waren es hauptsächlich die gebildeteren Mitglieder der landbesitzenden Brahman‐Kaste, die auswanderten. Die Dorfbewohner der niederen Kaste mit wenig Land oder Bildung haben nicht die notwendigen Qualifikationen, um in den Städten bessere Beschäftigung zu erhalten als im Dorf, wo die Nachfrage nach Arbeitskräften für den Bau gegenwärtig sehr hoch ist. Die Auswanderer behalten einen Anteil in der Machtstruktur des Dorfes zurück und daher ist es unwahrscheinlich, daß sie sich als Urheber radikalen sozialen oder kulturellen Wandels betätigen. Andererseits sind die Auswanderer eher an das Dorf als einen Ort als an die Landwirtschaft als eine Beschäftigung gebunden. Sie investieren ihre Ersparnisse weder in den Kauf von mehr Land, noch in die Verbesserung des Landes, das sie bereits besitzen. Auf diese Weise tragen sie dazu bei, für ihre Kinder die besonderen Umstände fortbestehen zu lassen, welche sie in erster Linie veranlaßten, auszuwandern.
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