Aufsatz(elektronisch)6. Juli 2021

The impact of social networking on labor market participation

In: Bulletin of economic research, Band 74, Heft 1, S. 278-290

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

AbstractWe study the impact of social networks on the workers' labor market participation. We assume that individuals are heterogeneous with respect to the value of home production, which determines who participates in the labor market. Active individuals strategically form social links to obtain job information where the opportunity cost of networking is the value of home production. We find that social networking increases the labor market participation because it raises the probability to find a job. However, the equilibrium level of participation is lower than the socially optimal level. Social networking creates negative externalities, if social policies fix these externalities, the labor market participation rate will increase. Further, we show that when social networking becomes more efficient, the inequality between active individuals increases.

Sprachen

Englisch

Verlag

Wiley

ISSN: 1467-8586

DOI

10.1111/boer.12297

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.