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True History
In: Telos, Heft 141, S. 119-147
ISSN: 0040-2842, 0090-6514
A reflection on "true history" considers what truth represents in historical thinking & how it establishes a relationship between its objective correlates. Although historical events & historical narratives may appear to be the same, & one is not possible without the other, they are actually opposed to each other & rely on one another with their difference. Attention is called to two eyewitness accounts of the 1792 cannonade of Valmy contained in the autobiographies of Johann Wolfgang Geothe & Friedrich Christian Laukhard that almost seem to be descriptions of different events. Combining the two accounts produces a third story, suggesting that seeking the truth by methodically formatting its stories leads to "an ocean of narratives." Reinhart Koselleck's (1987) categories of historical comprehension are explored, along with the place of metaphor & poetics in historical accounts; the potential for the stories of historians to reify the signifying patterns of interpreting subjectivity; & the need to find a locus in which event & narrative merge "in order to come to an agreement on their mutual unity.". J. Lindroth
Kunst und fingierte Gesellschaft: eine theoretische Miniatur
In: Postmoderne: Alltag, Allegorie und Avantgarde, S. 144-169
Es wird eine Kunsttheorie entwickelt, die ihre gesellschaftlichen und sozialphilosophischen Grundannahmen verdeutlicht. Dabei wird in Anknüpfung an P. Bürgers "Theorie der Avantgarde" und an zentrale Aussagen der kritischen Theorie das literarische Werk als Ausdruck der gesellschaftlichen Wirklichkeit und zugleich als Realisation der gesellschaftlichen Möglichkeiten bestimmt. Die gesellschaftliche Aufgabe der Kunst wird daher zu einem Teil auch darin gesehen, daß sie sich ihre Autonomie erhält; ohne eine gewisse Selbständigkeit gegenüber der sozialen Realität müßte sie untergehen. In Übereinstimmung mit J. Habermas wird gezeigt, daß nicht die gesamte Wirklichkeit der Gesellschaft von den Gesetzen des Kapitals durchdrungen und geformt ist; der Kunst und der Ästhetik bleiben im Unterschied zu Wissenschaft und Moral nach Ansicht des Verfassers noch erhebliche Möglichkeiten, sich gegen die Zweckrationalität der sozialen Systeme zur Wehr zu setzen. (HA)
Benjamin's Figures: Dialogues on the Vocation of the Humanities
In: libri nigri 65