Aufsatz(elektronisch)17. April 2019

Economics and the civic mission of social studies education: Two critiques of neoclassicism

In: Citizenship, social and economics education: an international journal, Band 18, Heft 1, S. 16-32

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

This article examines the theoretical assumptions underlying K-12 economic curriculum and the consequences of this curriculum for citizenship education and democracy. Specifically, the article discusses scholarship related to the critique of neoclassic economic theory's role in influencing the Voluntary National Content Standards in Economics and the trickle-down effects into state standards and textbooks. From the literature, the author uncovers two main critiques of neoclassicism: that neoclassic theory is unrealistic and impersonal. Neoclassic theory has enormous consequences for the civic mission of social studies. The author investigates the extent to which neoclassical theory makes for good citizenship and is desirable for a democratic society.

Sprachen

Englisch

Verlag

SAGE Publications

ISSN: 2047-1734

DOI

10.1177/2047173419841915

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.